Related topics

'The Secret of Bryn Estyn'


Cleared: the story of Shieldfield


Shieldfield: the response of ACAL (Association of Child Abuse Lawyers)

Trawling goes on trial

The report of the Home Affairs Select Committee

Crusade or witch-hunt?

Do you care to go to jail?

Care goes on trial

A global village rumour

What the BBC did not tell us

Crusade or witch-hunt?

Do you care to go to jail?

End this cruel injustice

The new injustices

Similar fact evidence

Shieldfield news and links

The Cosgrove letter

How our demons fuel witch-hunts

The Guardian, Fayed and the cash for questions affair 9 January 2006; revised 17 Jan/24 February



(Monday, 9 January 2006) may have been surprised to find that it carried prominently, in G2, a lengthy letter from Mohamed Fayed.


Not only was the letter carried in the print edition of the newspaper but it was also featured as one of ‘Today's picks’ on the Guardian website. Its flavour is conveyed well by its opening:

Dear Sir,

My attention has been drawn to an article by your columnist, Alexander Chancellor, that appeared in your edition of December 24 2005, under the heading: "You pays your money."

Rarely have I seen such a vile example of deliberate poisonous malice, thinly disguised as opinion. The Guardian has a fine reputation for scrupulously sticking to the facts. For never allowing the boundaries to blur between fact and comment.

Yet Alexander Chancellor deliberately disregarded the facts to write a hateful and venomous attack on my store and me. Chancellor is an odious creep who has become a disease on the face of the Guardian.

And so the letter goes on for thirteen progressively more vitriolic paragraphs, most of which are longer than the ones quoted here. During the course of it Alexander Chancellor, who writes a regular column for the Guardian Weekend magazine, is described not only as ‘an odious creep’ and ‘a disease on the face of the Guardian’ (see above), but also as a ‘fool’, a ‘jackal’, a ‘morally bankrupt swine’, ‘an establishment toady’, ‘a middle class racist’, ‘poisonous’, ‘the cringing [former] lackey of Conrad Black’, ‘double-dealing’, sleazy, and the propagator of ‘slimy establishment propaganda’. The letter ends by suggesting that, if Chancellor persists in his ‘axe-grinding’ the editor might wish to dispense with his services: ‘Though, having failed at so many jobs, it is difficult to imagine upon whom he might next inflict himself.’

Never before, one may speculate, has any national newspaper (or any newspaper anywhere) published such a vicious and abusive attack on one of its own columnists.

Quite why it decided to do this was not explained. Perhaps the editor took the view that since the letter, on its surface, does far more damage to Fayed’s own reputation than it does to the Guardian’s, it would be as well to publish it so that readers could be treated to the spectacle of Fayed dying by his own sword in the very act of seeking to inflict hurt on others. Perhaps Alexander Chancellor happily agreed to sit in the stocks while Fayed hurled his rotten eggs of abuse at him because to be insulted so grossly by such an artist in defamation might be thought to be a kind of compliment.

Many readers of the Guardian may share the view posted on one weblog that Fayed’s letter was ‘hilarious’ and it does seem likely that one of the Guardian’s motives in publishing it was to attempt to used Fayed’s own words in an attempt to subject him to mockery or even humiliation. If you want to attack somebody and distance yourself from them without fearing unpleasant reprisals, what better way could there be than to make public an absurdly vindictive letter they have sent you? If it is by their own words that they are subjected to ridicule they will hardly be in a position to complain.

But Mohamed Fayed is not a figure of fun or a fairground freak, and portraying him as though he was is misleading. It may also be dangerous. For it runs the risk of obscuring the very real threat that Fayed has posed, and continues to pose, to the integrity of British public life.

The letter which the Guardian published makes it reasonably clear that Fayed can be, when he chooses, exceptionally vindictive and unpleasant. In that he refers, without explanation or any attempt at justification, to the time when ‘Diana, Princess of Wales, and my beloved son, Dodi Fayed, were murdered’ it is also reasonably clear that he does not always have a firm grasp on reality.

Given all this, and given the facts about Fayed which are already in the public domain, it might be thought that what the Guardian owes its readers is not an ironic gesture at Fayed’s expense but an explanation of its past conduct in relation to him.

In this respect there is one sentence in Fayed’s letter which merits consideration by anyone who values the ideal of democracy and the vigilant free press which is supposed to go with it. ‘You will remember,’ Fayed writes to the editor of the Guardian, ‘that I helped defeat the last Tory government.’

Fayed is not generally known for speaking the truth (see below). It must be said though that what he writes here comes rather closer to the truth than most of the claims he makes. For the issue which dominated the months leading up to the 1997 election, when Labour won its massive majority, was that of Tory corruption or ‘sleaze’. And the central allegation in the greatest political scandal of the decade, which rapidly became the hanging offence for the entire Conservative party, was the claim that Neil Hamilton, MP for Tatton in Cheshire, had, while a backbench MP, accepted many thousands of pounds in cash in brown envelopes in return for asking parliamentary questions.

It was this allegation, always denied by Hamilton, which would eventually prompt former BBC news reporter Martin Bell to put on his white suit and fight the Tatton constituency at the 1997 election as an independent ‘anti-sleaze’ candidate. The angry contest between Hamilton and Bell, whose campaign was supplemented by the efforts of Labour and Liberal Democrat party workers, and who was at one point briefed by Labour spin doctor Alasdair Campbell, seemed at times to dominate media coverage of the entire election. When Bell overturned a Conservative majority of almost 16,000 to win the seat by 11,000 votes, he became the first independent MP to be elected to Westminster for 55 years. Perhaps more importantly still, the massive shift of votes away from the Conservatives which took place in Tatton was reflected in the country as a whole and Labour was returned to power with a spectacular majority of 179 votes.

There can be little doubt that Labour, freshly invigorated by the leadership of Tony Blair, would have won the election in any case. But there can also be little doubt that the anti-sleaze campaign, which ultimately hinged on Fayed’s stories about cash payments and brown envelopes, was the single largest factor in bringing about the size of their majority..

Fayed’s claim that he ‘helped defeat the last Tory government’ is in this respect accurate. But, as he acknowledges in his letter, he was able to play this role for one reason and one reason only. This was because the Guardian had entered into an extraordinary alliance with him:

You will remember that I helped bring down the last Tory government. And that the Guardian was alone in supporting me. I regarded it then as my patriotic duty to help get rid of politicians that were rotten to the core. And I did so at no small risk to myself. But I never wavered. And neither did the Guardian.

The DTI report: lies, lies and more lies

The reason why the alliance which the Guardian chose to form with Fayed is so extraordinary has been obscured both by the passing of time and by the change in Mohamed Fayed’s fortunes. The Fayed we know today is not the Fayed who appeared in the Department of Trade and Industry’s report into the acquisition of Harrods in 1990. He has been all but rehabilitated in British society – partly because of the credit (in the literal sense of the word) given to him by the Guardian throughout the cash-for-questions affair, partly because of lavish donations to charities and Royal causes, and partly because of his subsequent role as the grieving would-be father-in-law of the ‘people’s princess’.

To understand what was truly remarkable about the Guardian’s partnership with Mohamed Fayed we need to recall exactly what the DTI inspectors said about Fayed and his brothers back in 1990. The DTI inquiry had come about as a direct result of the remarkable acquisitions which Fayed had made in Europe since, after working for Adnan Kashoggi, he had become a financial adviser to the richest man in the world, the Sultan of Brunei. Using funds whose origin he has never been able to explain, Fayed acquired the Ritz Hotel group in Paris in 1985.

By this point in his career, however, Fayed was on the verge of making another even more significant acquisition – that of the House of Fraser retail group, which owned the Harrods store in London’s Knightsbridge.

The saga of Fayed’s improbable acquisition of one of the most famous retail stores in the world grew out of some dealings he had with the multi-national conglomerate Lonrho during the mid 1970s. Not long before this, Lonhro, which was headed by the buccaneering capitalist Roland ‘Tiny’ Rowland, came under serious attack from the then Conservative government for its supposedly unscrupulous dealings in Africa. This eventually led prime minister Edward Heath to pronounce his famous verdict on the company when, in 1973, he called it ‘the unacceptable face of capitalism’.

Heath’s verdict was followed three years later by a Department of Trade and Industry investigation. The findings of this investigation were so damaging that a police fraud squad was called in to investigate allegations of dishonesty and UN sanctions-busting. This left Rowland with a legacy of bitterness towards the Conservative government and he used his ownership of the Observer which he acquired in 1981 to launch a number of damaging campaigns against the party – and especially against Heath’s successor as prime minister, Margaret Thatcher.

Throughout this period, however, Rowland was driven by a fierce ambition to gain control of the House of Fraser – and with it Harrods, in which he had already acquired a 29.9% shareholding. The Conservatives for their part, heeding the findings of the DTI investigation into Lonrho, did their utmost to prevent this happening

At this point, however, Rowland was informally advised by an official that it would be a good idea to temporarily divest himself of his Harrods shareholding. If he did this, he was told, it might well be that the DTI would lift its embargo against Lonrho and he could then return to the attack.

By now Mohamed Fayed was a member of the Lonrho board and Rowland came to the conclusion that he was the ideal person to act as steward to his shareholding until such time as the embargo was lifted. He therefore sold the shareholding to Fayed for £138 million. He did this on the understanding that Fayed would sell the shares back to him when the time came, and in the belief that the Egyptian businessman was not wealthy enough to use the holding in an attempt to acquire Harrods himself. In January 1985 Mohamed Fayed and his brother Ali took the seats on House of Fraser board which had been vacated by Rowland and his chairman, Sir Duncan Sandys.

Fayed, however, appears to have had no intention of keeping his agreement. He once said that ever since the age of eleven he had dreamed of being like the white-uniformed English officers he watched on the ships passing the quayside in Alexandria. Believing that the acquisition of Harrods would be a step towards becoming a member of the English establishment, he resolved to use the trust Rowland had placed in him to help realise his dream. Almost immediately he started shifting huge amounts of money (of unknown provenance) from a Swiss bank account. By 11 March, a mere ten weeks after acquiring Rowland’s holding, Fayed’s merchant bankers, Kleinwort Benson, announced that the Fayed brothers’ offer of £4 a share – a total of £615 million – had been accepted by more than 50% of House of Fraser shareholders.

Rowland appears to have seen Fayed’s breach of trust as an act of theft and his rage against the Conservative party was now transferred to Fayed. He immediately ordered a team of Observer financial journalists to dig into Fayed’s background and attempt to trace the source of his wealth. Their conclusion was that Fayed had probably stolen the vast proportion of the money he used to buy Harrods from then Sultan of Brunei during a period when he had been given powers of attorney by his former employer.

Rowland then began to exert intense pressure on his erstwhile enemy, Margaret Thatcher’s government, to set up a new DTI investigation to inquire into Fayed and his acquisition of Harrods. Rowland’s campaign eventually succeeded and, in April 1987, Paul Channon, Secrretary of State for Trade and Industry, appointed two independent inspectors to examine in detail Fayed’s acquisition of the House of Fraser. The two inspectors, Hugh Aldous, a chartered accountant, and barrister Phillip Heslop QC, who was later replaced by Henry Brooke QC, conducted one of the most extensive global investigations ever undertaken by the British government. The investigation took an entire year to complete and cost £1.5 million.

When the report was presented to Lord Young, the Secretary of State for Trade and Industry in 1988, he decided that its conclusions were so grave that publication should be delayed in order that the draft report could be examined by the Serious Fraud Office. When in March 1989 the report had still not appeared Rowland managed to acquire a leaked copy and, in order to pressurise the government into publication, he produced a special midweek edition of the Observer containing choice extracts from it.

It was not until a year later, however, on 7 March 1990, that it was finally published. The two DTI inspectors concluded that the money which had been used to buy Harrods had almost certainly been taken from the Sultan of Brunel’s vast wealth without his knowledge. They also describe how Fayed had stolen $100,000 from the Port au Prince Harbour Board in Haiti, how he had robbed his former brother-in-law, Adnan Kashoggi, and how he had systematically set out to destroy the good name of anyone who crossed him.

The 750-page report documented deceit of a kind and on a scale which had perhaps never before been exposed by a government inquiry:

Throughout this report we refer to the brothers by the name ‘Fayed’. We explain in appendix 3 of our report how they decided to assume false birth dates and a new name ‘Al Fayed’ after they left Egypt and how Mohamed has given an explanation of this name which is bogus as far as Egyptian law is concerned (pp. 6-7 ).

As month after month of our investigation went by we uncovered more cases where the Fayeds were plainly telling us lies. These discoveries culminated in a two-day questioning session in March 1988 when it became more obvious to us, from the manner and demeanour of both Mohamed and Ali Fayed, that they were witnesses who were only prepared to assist our inquiry when they believed it suited them to do so. In consequence of watching them give evidence we became reluctant to believe anything they told us unless it was reliably corroborated by independent evidence of a dependable nature (p.7).

During the course of our investigations we received evidence from the Fayeds, under solemn affirmation and written memoranda, which was false and which the Fayeds knew to be false. In addition, the Fayeds produced a set of documents they knew to be false.This false evidence related mainly, but not exclusively, to their background, their past business activities and the way in which they came to be in control of enormous funds in the Autumn of 1984 and the Spring of 1985 (p. 13).

The Fayeds produced to us birth certificates which were false and which they knew to be false. They repeatedly lied to us about their family background, their early business life and their wealth. Furthermore, in the course of giving their own English solicitor a tour of properties and people during a visit to Egypt in September 1987, the Fayeds either caused him to obtain an incorrect impression of their past or allowed him to develop that impression unchecked. He returned to England and gave his account of what he had seen and heard in good faith. Very little of it stood up to independent inquiry (pp. 18-19).

We have recorded Ali Fayed’s evidence, which we have no hesitation in rejecting, because in our opinion it illustrates vividly the irrational way in which the Fayeds were disposed to attack witnesses who gave truthful evidence which they wished to discredit (p. 65).

In our judgement, this submission reveals the Fayeds’ character very vividly. The evidence that they were telling lies to us was quite overwhelming. But they were still determined to counter-attack and try to pretend that they were the innocent victims of some gigantic conspiracy against them (p. 179).

One of the difficulties confronting anyone seeking to test the truth of the Fayeds’ account of the generation of their wealth is that the story changes as different parts of it are demolished or discredited (p. 194).

In a situation where more and more of the Fayeds’ representations or stories turned out to be untrue or misleading, as will be evident from our report, it would have been difficult for anybody in our position not to feel increasingly sceptical about the merits of the new stories which later took their place (p. 195)

We regret that after all the care we had taken to protect ourselves against reliance on evidence from a single source, we found their [the Fayeds’] submission to be both sad and ludicrous. Sad, because it showed how blinkered the Fayeds now are in trying to hold up an entirely untenable and false story about their Egyptian past. Ludicrous, because the sheer scale of the dishonest conspiracy allegedly organised by Dr. Marwan which the Fayeds suggested to us, is utterly preposterous. The evidence that they were telling lies about their past is quite overwhelming (p. 546).

The result of all this evidence was overwhelming. In our opinion it proved quite conclusively that what the Fayeds had said about their family background between November 1984 and March 1985 was wholly untrue. It also led us to the inescapable conclusion that no reliance at all could be placed on the three birth certificates in respect of Mohamed, Salah and Ali which were produced to us by the Fayeds’ solicitors on their behalf

It followed from these very firm findings that evidence given to us on solemn affirmation by Mohamed and in the form of written memoranda by the Fayeds was false. We are satisfied that this false evidence was adduced to us in order to attempt to deceive us about the Fayeds’ background. The Fayeds’ misconduct was, in our opinion, aggravated by the way in which they completely deceived their own solicitor with the intention that he should, in all innocence, give us evidence which they knew to be false (p. 621).

The excerpt below is the final paragraph from the DTI report:

In the present case it appears to us that two processes were at work concurrently. On the one hand Mohamed Fayed was telling lies about himself and his family to representatives of the Press, and once those stories were on a cuttings file or in a Press cuttings library they grew and multiplied without much further inquiry into their accuracy. On the other hand he gave instructions to his very able lawyers to take legal action against any who sought to challenge his claim that discretion was the better part of valour and preferred to write about other things than get involved in an expensive libel action with a rich man. As a result of what happened, the lies of Mohamed Fayed and his success in ‘gagging’ the Press created, as Mr. Fisher would put it, a new fact: that lies were the truth and that the truth was a lie (p. 752).

The DTI report on the Fayeds’ acquisition of Harrods was unprecedented in the severity and the explicitness the criticisms it made of the conduct of Mohamed Fayed and his close associates. This was recognised at the time by the entire British press. The Guardian was no exception. In view of the manner in which the Guardian’s relationship with Fayed subsequently developed, it is instructive to recall how it reacted to the publication of the report. On 8 March 1990, that day after it was published, the Guardian ran a two-page spread under the title ‘Lies, lies and more lies: the mountain that came from Mohamed’. The report, said the headline, had revealed ‘deceit on a massive scale’:

The Fayed brothers lied to the Department of Trade, lied to the Office of Fair Trading, lied to their own advisers and lied even to members of the House of Fraser board when they bought the Harrods stores group, yesterday’s report of the £615 million takeover concludes. 

In its leader the newspaper called for action from the government:

If there is one thing more damning than yesterday’s report on the way the brothers Fayed lied their way to control of the House of Fraser group, it is the thought that the government is doing nothing about it. The Fayeds are found to have lied about their origins again and again; they produced birth certificates they knew to be false. Above all, they lied about their wealth, which was used to back the £615 million bid for Harrods and the House of Fraser in March 1985 … The bleak bottom line is clear. If the Fayeds are allowed to continue in their present position, it will make a farce of government surveillance and send tawdry signals to anyone planning something similar.

The leader went on to reiterate its call for firm government action:

But, even if the ultimate ownership of the House of Fraser is established, we still face the problem of what to do about the people who acquired a public company under false pretences. This is not an issue about foreigners taking over British businesses, which many have done to great effect. It is a question of deceit and its rewards. 

This was what the Guardian was saying about Fayed in March 1990. It was warning that there was a danger of Fayed being rewarded for his gross deceit. In the four years that followed there was no obvious sign that the newspaper had revised its realistic estimate of Fayed’s character. It had, indeed, reported prominently a number of stories in which he was accused variously of theft, racism, vindictiveness and making false bribery claims against MPs. Yet in 1994, the newspaper which is widely regarded as a bastion of journalistic integrity, appeared to be handing to Fayed just the kind of reward he craved. For by deciding that it was acceptable to depend upon the word of this serial fabricator in order to lay one of the gravest possible charges of corruption against a government minister, the Guardian was in effect restoring Fayed’s justly damaged reputation to him. They were doing so by treating him, against all the evidence, as an honest man and a reliable witness.

There have been many odd alliances in the history of British journalism but the Guardian’s decision to trust implicitly a man they had themselves described, in an editorial written on 9 March 1990, as being guilty of ‘gross and certified deception’, seems on the face of it to be one of the oddest.

Dining at the Ritz

It is quite true that, as the result of this alliance, we discovered a number of facts about the conduct of some of our elected members which we would not otherwise have known. We discovered, for example, that after the lobbyist Ian Greer had enlisted Hamilton’s support for Fayed’s cause against Rowland, the MP accepted Fayed’s hospitality. In September 1987 he stayed at the Ritz in Paris with his wife Christine for six nights before being taken on a private tour of the Duke and Duchess of Windsor’s former home outside Paris. During this time he and his wife repeatedly dined in the hotel and repeatedly consumed bottles of champagne. Although he accepted this lavish hospitality from a man whose financial interests he was promoting through his parliamentary work, Hamilton never declared it in the register of members’ interests.

He also accepted two commission payments from Ian Greer for introducing new clients to him. The first of these payments was made to him in 1987, the same year as his stay in the Ritz. On this occasion he accepted £4,000 from Greer in return for introducing as a client a company – the National Nuclear Corporation – located in his Cheshire constituency. (In addition to this commission payment from Greer, he subsequently accepted the role of consultant to the same company for an annual fee of £7,500, which he did register.)

The second payment was for £6,000; this was part of a commission of £12,000 split between him and another MP, Michael Brown, in return for their introduction of US Tobacco to Greer as a new client. Hamilton subsequently lobbied the then Health Minister, Edwina Curry, urging her not to ban one of the company’s products, a form of ‘oral snuff’. Hamilton did not declare either of these payments in the register of members’ interests, and he did not declare his indirect financial involvement with US Tobacco to the minister whom he lobbied. Not only this, but he did not even admit to having accepted these commission payments when specifically asked by the deputy prime minsiter, Michael Heseltine, whether he had any financial relationship with Greer. He subsequently suggested that the commission fees he had received from Greer did not place him under any obligation and therefore did not constitute a 'financial relationship'.

Of course Hamilton’s improprieties were far from being unique. On the question of failing to register the stay at the Ritz, Hamilton has claimed that, during the 1980s at least, private hospitality was never considered something which should be registered. In a relatively recent interview with the Scotsman, his wife, Christine, has taken this argument further:

During the same month that the Hamiltons stayed at the Ritz, a British politician was being flown on Concorde to New York by the Unitary Tax Campaign, a client of Ian Greer’s. ‘When he returned from New York, he asked questions in parliament about the campaign,’ explains [Christine] Hamilton. But he never declared the trip. The politician’s name? Tony Blair.

‘I am not saying Tony was wrong, because the rules then were different. But if Neil was hung out to dry for the Ritz, what about everybody else? There are legions of examples, whether you go back to Churchill on Onassis’s yachts or whatever. It never crossed Neil’s mind to register his stay, just as it never crossed Tony Blair’s mind to register his trip. It just wasn’t done in those days. People didn’t … It’s very difficult for people to look back and judge something by the standards of the day.’

It is a spirited defence but one of the questions which which is inevitably begged is whether the stay at the Ritz was indeed ‘private’ hospitality as Hamilton pleads. This claim is one that most people would probably reject. And Blair’s apparent lack of probity cannot and should not be used to excuse Hamilton’s.

When Hamilton took his case to the Standards and Privileges Committee in 1998 they found that his stay at the Ritz should have been registered and that he must have known that it should have been.

It is difficult to avoid the conclusion that Hamilton’s acceptance of Fayed’s lavish hospitality, and the commission payments made to him by Ian Greer is, or should be, a matter for shame both on his part and on the part of the Conservative Party. In that none of these facts would probably have come into the public domain at all but for the efforts of Guardian journalists, the newspaper may take a legitimate pride in having uncovered them.

Beyond these specific revelations it became quite clear, as a result of the Guardian’s investigations, that Hamilton had shown execrable personal and political judgment in harnessing himself to the cause of a vengeful fabricator, whose lack of probity he seems either not to have suspected, or not to have cared about. In one of its submissions to the House of Commons Standards and Privileges Inquiry under Sir Gordon Downey, the Guardian itself went further than this:

What is truly remarkable about the Al-Fayed/Greer/Hamilton axis is that this MP was prepared to sign letters and table motions which made defamatory - often criminal - allegations against Lonrho and Rowland. There is no evidence that he ever satisfied himself of their truth but merely reproduced or parroted the allegations made by the Fayed camp.

This is indeed a serious charge and it may contain more truth than Hamilton himself would like to admit.

However, the argument is one which cuts, or ought to cut, both ways. For it has to be said that the Guardian itself was sometimes less than scrupulous when it came to the question of making sure that the allegations of Fayed which it printed were actually true.

The most glaring example of its willingness simply to reproduce or parrot Fayed’s allegations is to be found in the front-page article of 20 October 1994 which effectively created the entire cash for questions scandal.

At the heart of the article was the claim that Fayed paid a £50,000 fee to Ian Greer for his lobbying services and that on top of this there was a further monthly charge for ‘parliamentary services’. This money was supposedly passed on by Greer to two MPs, Tim Smith and Neil Hamilton, in return for them putting parliamentary questions at a rate of £2,000 per question: ‘Every month we got a bill for parliamentary services and it would vary from £8,000 to £10,000 depending on the number of questions.’.

When Smith promptly resigned in response to the appearance of the article it seemed that the Guardian’s judgment in publishing Fayed’s allegations had been vindicated. Smith was indeed guilty. But it turned out that he had never received any money from Ian Greer. He resigned because he had actually accepted cash payments directly from Fayed himself.

It eventually emerged that every other detail in the claims made by the Guardian was false. The annual fee which Fayed had paid Greer had been £25,000 not £50,000. There had been no additional charges for ‘parliamentary services’ and although Fayed clearly claimed that he had been billed for these services. he was unable to produce any invoices to substantiate his claim.

When Greer and Hamilton denied the charges made against them and sued, it soon became clear that even the Guardian accepted that the charge which had been made against Hamilton was untrue. For the allegation that Fayed’s money had been channelled to him via Greer was now quietly dropped.

In its place Fayed now made a quite different allegation, claiming that he had paid Hamilton directly in cash. This had been done in private and there had been no witnesses. Hamilton denied this and suggested that Fayed was simply using the facts of what had happened with Smith as a template in order to make a false allegation against him.

At the eleventh hour, as the libel action drew close, Fayed’s story changed again. Three witnesses, all of them employees or ex-employees of Fayed, were suddenly discovered and, exhibiting truly remarkable powers of recall, claimed to have witnessed various incidents which supposedly substantiated the previously unwitnessed and unwitnessable payments which Fayed had allegedly made.

At this point the sceptical observer might have been forgiven for recalling the words of the DTI inspectors:

In a situation where more and more of the Fayeds’ representations or stories turned out to be untrue or misleading ... it would have been difficult for anybody in our position not to feel increasingly sceptical about the merits of the new stories which later took their place

In the circumstances, it was perhaps fortunate both for Fayed and for the Guardian that the libel action collapsed before it began. This happened because of Greer’s previous concealment from a select committee of some of his commision payments to another MP, Michael Grylls.

This at least meant that Fayed’s employees, who had only ‘remembered’ their evidence a matter of days before the libel trial was due to start, had some months to prepare themselves before they testified to Sir Gordon Downey’s parliamentary inquiry.

It so happened that Downey believed them. But Downey’s inquiry, whose report was published in July 1997, was scarcely equipped to conduct the kind of investigation which was necessary if the definitive truth of a complex scandal was going to emerge. Indeed one might be forgiven for applying to his inquiry the words which the Guardian had applied to the DTI investigation many years previously: ‘The inspectors themselves,’ suggested the Guardian leader-writer in March 1990, ‘assuredly need extra resources if they are to check out cock-and-bull stories of the Al-Fayed variety.’

Of course it is the case that Fayed has since been able to fend off a second libel action taken by Hamilton and heard in the high court in 1999. But he was able to do so only by dint of introducing another completely separate allegation involving Mobil Oil, and only after Benjy the Binman had stolen, from the dustbin of Hamilton’s barristers, the cross-examination papers relating to the three Fayed employees, thus enabling them to do yet more preparation before giving evidence.

A close scrutiny of all the facts in the case suggests, indeed, that there is no credible or reliable evidence that Neil Hamilton ever accepted bundles of cash in brown envelopes from Mohamed Fayed. There is also a great deal of circumstantial evidence which suggests that he did not, and that Fayed’s story was yet another of his vengeful fabrications.

Perhaps the Guardian’s decision to engage in oblique ridicule of Fayed by making public a vindictive and unpleasant letter they had received from him indicates that the newspaper is itself having doubts about the wisdom of its extraordinarily close alliance with him in the past.

If so, it would be a good thing if these doubts could be expressed a little more straighforwardly and with a little more candour.

9 January 2006; revised 17 January/24 February


Richard Webster, 2006